Iedereen die ooit in de gym heeft gezeten, een rondje heeft hardgelopen of een rondje op de fiets heeft gemaakt zal het herkennen: Wat moet je in godsnaam eten na het sporten? En wat voordat je aan de slag gaat? World of Men heeft een overzicht gemaakt van producten die sportvriendelijk zijn.

Ten eerste: er zit heel veel verschil tussen sporten. De hoeveelheid energie die je verbruikt bij een stuk fietsen is nu eenmaal meer dan bij een krachttraining. En bij een voetbalwedstrijd gebruik je nu eenmaal andere spieren dan bij turnen. Toch komen de voedingsmiddelen die je voor, tijdens en na het sporten nodig hebt aardig overeen.

Wat eten voor het sporten?

Heel belangrijke tip is: eet niet té veel voordat je gaat sporten. Je maag en darmen zullen daar niet blij mee zijn. Enkele gekende snacks om ‘nog even naar binnen te werken voor het sporten’ zijn bananen, licht ve

rteerbare koeken of een sportdrank. Wil je een flinke fietstocht of andere langdurige activiteit gaan doen? Dan kan het helpen om zogenoemde ‘koolhydraten’ te stapelen. Dit houdt in dat je twee dagen vantevoren al begint met brood eten of pasta, zodat je daar tijdens je inspanning profijt van hebt. Enkele voorbeelden:

  • Banaan/peperkoek
  • Cracker met pindakaas
  • Yoghurt met fruiteten-voor-sporten

Wat eten tijdens het sporten?

Sport je minder dan één uur? Dan hoef je vaak helemaal niet aan eten te denken voor tijdens het sporten. Sport je langer dan één uur, dan is het wel aan te raden wat mee te nemen. Bij die grens gaat je lichaam namelijk in je reserves tastten. Ook hier is het aan te raden om producten naar binnen te werken die snel opgenomen worden, zogenaamde ‘snelle suikers’. Dit kan een peperkoek zijn, maar ook een banaan.

  • Sportdrank
  • Peperkoek
  • Zogenoemde gelletjes

Wat eten na het sporten?

eten-tijdens-sporten

Als je lichaam flink wat brandstof heeft verbruikt, is het belangrijk om deze weer aan te vullen. Dit doe je voornamelijk door koolhydraten en eiwitten te eten. Eiwitten zorgen voor een goed spierherstel, waardoor je op de lange termijn sterker wordt. De koolhydraten zorgen er dan weer voor dat je lichaam de verbruikte energievoorraad goed kan aanvullen. Een speciale sportmaaltijd is altijd een goede optie.

  • Kwark
  • Brood
  • Pasta/rijst

Lees hier meer lifestyle-blogs van World of Men!